تاریخچه نقش برجسته ، تاریخچه نقش برجسته سفالی

تاریخچه نقش برجسته

نقش برجسته از شاخه های مجسمه سازی و آثار حجمی است که اغلب بر روی سنگ ها، دیوارهای صخره ای و دیوارهای بزرگ اجرا شده است و از روش های متداول برای دیوارنگاری است. با توجه به دشواری های اجرای نقش برجسته بر صخره های طبیعی، همچنان آثار حجمی نقش برجسته زیادی از گذشته به یادگار مانده است که نمایان گر اراده انسانی است.
تاریخچه نقش برجسته و انسان غار نشین
سنگ نگاره های گوناگونی از دوران غار نشینی انسان اولیه به دست آمده که نشان دهنده تاریخ و نوع زندگی اولیه می باشد. پس از آن نقش برجسته و آثار صخره ای به جا مانده که قدمتی بسیار کهن را دارد شکوه عظمت گذشته را یادآوری می کند.
در مصر باستان دیوار مقابر را با نقش های دیواری زیباسازی کرده و برای جلوه بیشتر بر روی دیوار مقابر نقش برجسته انجام می داده اند. از آن دوران آثار بسیاری اکتشاف شده که اغلب مربوط به تمدن اژه و در جزیره مینوس به دست آمده است.
بابلی ها شاید نخستین کسانی باشند که برجسته سازی را در نقاشی های دیواری به کار گرفتند و تأثیر خود را به طور مستقیم و یا غیر مستقیم بر آثار هنری دوران خود گذاشته اند. بابلی ها نقاشی را برای زینت دیوارها و مجسمه ها استفاده می کردند و هرگز برجسته سازی را به صورت مستقل به کار نبرده اند.
دو نقش برجسته مربوط به بابلی ها به جای مانده که در اولی یک رئیس محلی را با کمانی در دست نشان می دهد که دشمنان در زیر پایش تقاضای عفو دارند. و دیگری پیروزی بر دشمنان با کمک الهه اینانا را نشان می دهد. نقش برجسته های دوران ساسانی الهام گرفته از این دوران می تواند باشد که توسط ایرانیان پرورش یافته است.
در جای جای این سرزمین نیز کم نیستند نقش برجسته هایی که تاریخ کهن ایران را روایت می کنند. صخره های سرپل ذهاب به دستور دو تن از حاکمان وقت نقاشی و برجسته سازی شده است که به نظر می رسد با الهام از کتیبه نارامسیس باشد. نقش برجسته های به جای مانده از دوران هخامنش به نوعی تاریخ مصور ایران زمین است که وقایع مهم و تاریخی را بر روی صخره ها برجسته سازی کرده است.

تاریخ نقش برجسته در ایران – اولین نقش برجسته در ایران

دلایل بسیاری دال بر آن است که اولین هنرمندان این رشته در غرب ایران اقدام به برجسته کاری بر روی صخره کرده اند و تأثیر خود را بر روی نقاشان طراحان بعدی به خوبی بر جای گذاشته اند. نقش برجسته کوه های نزدیک کرمانشاه می تواند بر گرفته از آن دوران باشد.
نقش برجسته های به جای مانده در صخره های ایران اغلب پایه های نظامی داشته و بر بالای کوه هایی که در مسیر کاروان ها بوده اند به وجود آمده است. در این نقش برجسته ها گاه شمایل انسانی به صورتی اغراق آمیز طراحی شده است. نقش رستم یکی از نقش برجسته های معروف ایرانی است که با گذشت سال ها هنوز با صلابت بر ستیغ کوه دیده می شود و گذر زمان نتوانسته ذره ای از زیبایی و شکوه آن کم کند.
با توجه به آثار اکتشاف شده، هنر نقش برجسته در ایران که زمانی بسیار رایج بوده است با رکودی مواجه شده است که به نظر می رسد دشواری های کار بر روی صخره های طبیعی علت آن بوده باشد. کاوش های باستان شناسی حاکی از آن است که هنر نقش برجسته از روی صخره های بزرگ و طبیعی بر روی سفال و فلزات انتقال یافته است و همواره هنرمندان ایرانی از تکنیک های نقش برجسته در آثار حجمی استفاده کرده اند.
سفالینه های اکتشاف شده از تپه های باستانی به خوبی این نظریه را اثبات می کند و این دلیل است بر اینکه ایران به عنوان مهد سفال منقوش شناخته شود. در این آثار با خطوطی ساده به موضوع پرداخته و با دید انتزاعی خصوصیات ذاتی و جوهر وجودی طرح را برجسته نشان می دانند. در سفالینه های منقوش کاوش شده هنرمند جزئیات و بدیهیات را رعایت نکرده و گاه از طبیعت نیز پیروی نکرده است. اغلب این نقوش الهام گرفته از تخیل هنرمند طراح بوده است .

نقش برجسته در عصر حاضر

امروزه تمایل به انجام نقش برجسته جای خود را به برجسته سازی بر روی سفالینه ها داده است و انواع نقوش برجسته و طراحی شده بر روی ظروف سفالی تزئینی به دست جوانان ایرانی به زیبایی هر چه تمام تر ساخته می شود. بازار کار این رشته رونقی دوباره گرفته و هنرمندان آموزش دیده سفالگر و برجسته کار همواره می توانند از هنر خویش درآمدی کسب کنند.
آموزش نقش پر رنگی در همه کارهای هنری دارد و مجسمه سازی با تکنیک های برجسته سازی نیز نیاز به آموزش ظرافت های هنری دارد. کلاس های آموزشی سفالگری، نقاشی و طرح برجسته از محبوب ترین دوره های آموزشی است که هر کسی می تواند طی کند .

انتهای مطلب تاریخچه نقش برجسته .

مقالات : اطلاعات بیشتری در مورد سفالگری داشته باشیم .

  • شماره های تماس :

    ۰۵ ۰۵ ۵۸ ۲۲   –   ۵۸۷ ۵۸۷ ۲۲ – ( ۰۲۱ )

    ۵۸۷۶۳۲ ۲۲    –    ۵۸۷۶۲۱ ۲۲

    ۲۲۵۸۵۹۷۷    –    ۵۸۷۶۵۰ ۲۲

    همراه : ۰۹۱۲۱۸۸۴۸۲۱

  • آدرس :

    تهران – پاسداران – بالاتر از برج سفید – ابتدای گلستان سوم

    بعد از رستوران چیتر برگر – ساختمان ۱۲۰

    مرکز تخصصی آموزش سفالگری – پویا اندیش

1
آدرس پویا اندیش

@pouyaandish

راه آسان برای ارتباط با ما - کانال تلگرام تصویرگران پویا اندیش

کلیه حقوق سایت متعلق به آموزشگاه سفالگری تصویرگران پویا اندیش می باشد